💫تعمیرات کمپرسورهای فشار قوی صنایع 09113913241

قبل از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که همه ایرادات بوجود آمده ناشی از مسائل و اتفاقات پیچیده نیست و گاهی کم اهمیت ترین موارد باید با سرویس کمپرسور رفع شود.

158

تعمیرات کمپرسورهای فشار قوی صنایع

تعمیرات کمپرسور در شرایط بروز ایرادات ساده 
قبل از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که همه ایرادات بوجود آمده ناشی از مسائل و اتفاقات پیچیده نیست و گاهی کم اهمیت ترین موارد باید با سرویس کمپرسور رفع شود. اولین و شایع ترین ایراد در کمپرسور، بروز اشکال در شیر است. وقتی درجه فشار، میزان مناسبی از فشار را نشان می‎دهد.

ولی باد خارج شده از نازل، فشار کافی ندارد یا با وجود عدم استفاده از کمپرسور، فشار کاهش می‎یابد و دستگاه روشن می‎شود، اولین موردی که در حین سرویس کمپرسور باید از سلامت آن اطمینان حاصل کرد، شیر است.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسورهای پیستونی فشار قوی

وجود نشتی در شیر ممکن است باعث افت فشار در کمپرسور و همچنین فشار کم باد خروجی از نازل شود. با استفاده از کف می‎توان وجود نشتی در شیر را تشخیص داد و همچنین برای آزمایش میزان باد خروجی، می‎توان شلنگ را قطع کرد و شیر را باز نمود. چون کم فشار بودن باد خروجی از نازل ممکن است به دلیل وجود نشتی در شلنگ  نیز باشد.

نحوه تخلیه آب مخزن در هنگام تعمیرات کمپرسور 
بعد از فشرده کردن هوا در سیلندر‎ها توسط کمپرسور، بخار آب داخل آن به شکل مایع در مخزن جمع می‎شود، برخی برای جلوگیری از این مشکل، در مسیر ورودی هوا درایر بکار می‎برند؛ در غیر این صورت در پایین‌ترین نقطه مخزن هوا، دریچه ای برای تخلیه هوا نصب شده است.
در هنگام تعمیرات کمپرسور، باید ابتدا هوای داخل مخزن کاملا تخلیه شود و پس از آن نسبت به تخلیه مایع اقدام گردد، در غیر این صورت خطر آسیب بسیار جدی وجود خواهد داشت. انجام این کار در هنگام سلامت کمپرسور و صرفا برای سرویس و تعمیر و نگهداری کمپرسور نیز توصیه می شود.

چک کردن دریچه آنلودر در هنگام تعمیرات کمپرسور
یکی از موارد شایع در تعمیرات کمپرسور، رفع ایرادات مربوط به دریچه آنلودر است. این دریچه پس از ایجاد خلاء توسط پیستون، باز می شود و هوا را به داخل هدایت می‎کند، سپس بسته شده تا هوا متراکم و به داخل مخزن هدایت گردد. ایجاد اشکال در این بخش باعث می‎شود فشار کمپرسور خیلی دیر افزایش یابد و یا بالا نرود. 

بیشتر بخوانید: انواع کمپرسورهای فشار قوی

عیب یابی در تعمیرات کمپرسور
بعد از انجام سرویس های اولیه ساده، اگر مشکل کمپرسور رفع نشود، بایستی عیب یابی دقیق و تعمیرات کمپرسور انجام گیرد. برای این کار معمولا به تخصص و تجربه بالا نیاز است و بهتر است از متخصصین این رشته کمک گرفت. در ادامه برخی ایرادات اصلی و شایع در کمپرسور باد و علل بروز آن به صورت مختصر ارائه می شود.

گرم شدن بیش از حد کمپرسور
کمبود روغن، مسدود بودن مسیر روغن، کثیف بودن فیلتر سپراتور، کثیف شدن سطح خارجی مبدل حرارتی و یا نرسیدن هوای مناسب برای خنک شدن یا عیب در سیستم خنک کننده از عوامل ایجاد این مورد هستند.

عدم ایجاد فشار کافی در کمپرسور
خرابی سوییچ فشار، گیرکردن پیستون در آنلودر یا سایر ایرادات آنلودر، نشت شیر کمپرسور، لقی و خوردگی پیستون، کثیف بودن شیر برقی و یا خرابی بوبین؛ باعث بوجود آمدن این مشکل می شود.

بیشتر بخوانید: انواع کمپرسورهای فشار قوی صنایع

روغن کم کردن و وجود روغن بیش از حد در هوای کمپرسور
بعضی مواقع این مورد به خاطر خرابی یا عدم تنظیم شیر میمیموم پرشر ولو (MPV)، خرابی فیلتر سپراتور، چک ولو یا خرابی Scavenge line بوجود می آید. شاید نوع روغن استفاده شده مناسب نباشد کهدر این صورت بهتر است، کل روغن تخلیه و تعویض شود. اگر میزان روغن ریخته شده در کمپرسور زیاد باشد نیز این مشکل بوجود خواهد آمد.

کمبود هوادهی نازل
ایرادات فیلتر هوا، فیلتر سپراتور، نشتی شلنگ و شیر، مسدودی مسیر هوا و عیوب آنلودر باعث این اتفاق می‎شود. پس از انجام اقدامات اولیه از جمله، قطع برق، تخلیه هوای مخزن، تخلیه آب مخزن و عیب یابی که به دقت توسط متخصص انجام شد، ایرادات باید با دقت و حوصله و با استفاده از قطعات مرغوب برطرف شود. 

فشار هوای بیش از حد در مخزن
خرابی یا تنظیم نبودن سوییچ فشار، خرابی آنلودر و خرابی PLC از عوامل اصلی ایجاد مشکل هستند. این ایراد بسیار خطرناک است و باید حتما و خیلی سریع با متخصص تماس گرفته شود.

مشکل میل لنگ
توصیه می شود همیشه میل لنگ را روغن کاری کنید. در بیشتر اوقات از طریق روانکاری مشکل بر طرف می شود؛ ولی اگر بر طرف نشد باید میل لنگ عوض شود.

بیشتر بخوانید: انواع قطعات کمپرسور هوا

عوامل استهلاک کمپرسورهای هوا و باد
گیر کردن پیستون در داخل محفظه آنلودر
کم کردن روغن
نقص پرشر سوئیچ
گرم کردن کمپرسور
نقص در سوییچ فشار یا Pressure Switch
شکستگی و یا ساییدگی رینگ های پیستون
فرارسیدن زمان تعویض فیلتر سپراتور 
وجود نقص یا مشکل در آنلودر
وجود گرفتگی در لاین Scavenge
شکستگی سوپاپ ورودی
کثیف شدن فیلتر هوای خروجی
خرابی فشار سنج هوای فشرده داخل مخزن
فرسودگی و یا ساییدگی پیستون و سیلندر
شل شدن یاتاقان های اصلی
نشتی آب از واشر سرسیلندر به داخل سیلندر
ضربه زدن به سرسیلندر کمپرسور
و عوامل دیگر 

سرو صدای بیش از حد کمپرسور باد 
اگر سر و صدای بیش از حد کمپرسور کاملا از حالت عادی خارج شده و برای گوش تان آزاد دهنده است، به بررسی این نکات بپردازید تا صدا را کاهش دهید:
مشکل میل لنگ کمپرسور
نصب نادرست کمپرسور
شل شدن قطعات کمپرسور
شل شدن قطعات
پیستون های کمپرسور

بیشتر بخوانید: انواع سوپاپ و قطعات کمپرسور

سرو صدا معمولا به دلیل شل شدن قطعات است. در این حالت بهتر است برای تعمیر به قسمت هایی مانند قرقره، چرخ لنگر، بست، تسمه، لوازم جانبی، و غیره مراجعه نمایید. با سفت کردن آنها یا جایگزین کردنشان با قطعات جدید مشکل بر طرف خواهد شد.