انواع سوپاپ و قطعات کمپرسور
کمپرسور های علاوه بر کاربرد صنعتی کاربرد خانگی نیز دارند و دارای مکانیزم های مختلف با ابعاد و اندازه های گوناگون می باشند. قطعات کمپرسور به هم پیوسته ای طی یک فرآیند، چرخه هوا را فشرده می کنند. در ادامه به معرفی مختصر قطعات کمپرسور می پردازیم.
سوپاپ
سوپاپ در سر سیلندر قرار می گیرد، در تنظیم میزان ورود سوخت و هوا به سیلندر و خروج دود از سیلندر کمک می کند. به طور کلی تمامی سیستم های تحت فشار، مانند مخازن تحت فشار، درایر های جذبی و غیره به جهت ایمنی بیشتر، نیاز به سوپاپ اطمینان دارند، چون امکان دارد تمام تجهیزات ایمنی کمپرسور به صورت ناگهانی از کار بیفتد، این در حالی است که کمپرسور به صورت مداوم در حال فشرده سازی هوا است، بدون آن که به میزان هوای فشرده شده توجه شود.
بیشتر بخوانید: مونتاژ کمپرسور رفکوم
سوپاپ اطمینان کمپرسور باد، مانع از سوراخ شدن یا نشتی مخزن کمپرسور می شود و تا حد زیادی خسارات را کاهش می دهد. این سوپاپ طوری طراحی شده که با افزایش فشار و عبور آن از حد تعیین شده، مقدار هوای اضافی را از مخزن خارج نموده و از پیدایش تنش های فشاری بر روی پوسته مخزن جلوگیری می نماید.
سوپاپ های مکش و رانش
سوپاپ های مکش و رانشبرای کنترل هوای ورودی و خروجی استفاده می شوند.
موتور
موتور نیروی مورد نیاز برای فشرده سازی هوا را تولید می کند که به دو دسته دیزلی و الکتریکی تقسیم می شود.
پیستون
پیستون بخش متحرک داخل سیلندر است که باعث حرکت موتور می شود.
رینگ های پیستون
رینگ های پیستون به سه قسمتِ رینگ فشار برای جلوگیری از نفوذ گاز متراکم به کارتر، رینگ روغن جهت جلوگیری از خروج روغن و رینگ آب بندی جهت جلوگیری از نفوذ مایعات به خارج و داخل پیستون تقسیم می شود.
کوپلینگ
از کوپلینگ برای انتقال نیرو بین پیچ های شافت پمپ و موتور استفاده می شود.
بیشتر بخوانید: مونتاژ کمپرسور بیتزر
فیلتر
فیلتر روغن برای تصفیه روغن جهت کارکرد بهتر موتور، فیلتر هوا برای تصفیه هوای ورودی و فیلتر جداکننده با هدف جداسازی ذرات جامد یا مایع از گاز ساخته شده است.
چرخ دنده گیربکس
چرخ دنده گیربکس قطعه ای سخت است که انتقال نیرو را انجام می دهد.
سنسور حرارتی
سنسور حرارتی وظیفه ی هشدار بالا بودن میزان دمای گاز خروجی کمپرسور را دارد.
اینتر کولر
اینتر کولر، سیستم خنک کننده لوازم یدکی کمپرسور هوا می باشد.
فرستنده فشار
هدف این سنسور تأیید فشرده سازی درست گاز است.
افتر کولر
افتر کولر، سیستم خنک کننده گاز خروجی است.
بیشتر بخوانید: مونتاژ کمپرسور اسکرو
مبدل حرارتی
وظیفه مبدل حرارتی، کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان است.
رادیاتور
رادیاتور، ایجاد چرخش مایع خنک کننده در اطراف موتور را انجام می دهد.
تعمیر کمپرسور باد
در کمپرسورهای هوا بیشترین خرابی، نشتی اتصالات مخزن تحت فشار کمپرسور هوا است. برای تشخیص دقیق مکان نشتی می توان از محلول آب و کف استفاده نمود.
مشکل دیگری که در مخزن تحت فشار وجود دارد، آسیب هایی مانند زنگ زدگی و خوردگی در مخزن است، در مخزن های تحت فشار به دلیل فشرده سازی هوا، همیشه مقداری آب در مخزن وجود دارد؛ این آب در طولانی مدت باعث خوردگی و زنگ زدگی می شود که ممکن است منجر به سوراخ شدن مخزن نیز بشود.
برای حل این مشکل توصیه می شود از مخازنی استفاده شود که مجهز به رنگ الکترو استاتیک باشند. برای جلوگیری از خوردگی مخزن ذخیره، باید به صورت منظم مایعات موجود در مخزن تخلیه شود. بهترین کار استفاده از شیر تخلیه(اتودرین) است که در زمان های مشخص، به صورت اتوماتیک اقدام به تخلیه مایعات درون مخزن می کند.
توصیه می شود اگر مخزن سوراخ شده است، از جوشکاری آن خودداری نمایید، زیرا به دلیل پوسیدگی مخزن، پس از جوشکاری ممکن است از کنار محل جوشکاری نشتی بوجود بیاید،در این موارد بهترین راه حل تعویض مخزن است. در ادامه به مهم ترین مشکلات متداول تعمیر پمپ باد می پردازیم.
بیشتر بخوانید: کمپرسور فشار قوی باور
عدم وجود روغن کمپرسور
گاهی اوقات بررسی و یا تغییر سیالات موجود در کمپرسور باد فراموش می شود و عواقب آن هم بسیار جدی است. اگر کمپرسور نتواند به درستی کار کند، می تواند به علت عدم وجود روغن باشد. در این صورت نیازی به تعمیر نیست و کافی است مقداری روغن به آن اضافه نمایید. البته قبل از اینکه کمپرسور گیرپاژ کند این کار را انجام دهید. در صورتی که موتور بدون روغن برای مدتی کار کند گیرپاژ خواهد کرد.
چرا کمپرسور باد کار نمی کند؟
نکات زیر را بررسی نمایید:
عدم وجود روغن کمپرسور
عدم وجود توان کمپرسور
عدم وجود توان کمپرسور
خراب شدن کلید روشن/خاموش کمپرسور
اختلاف فشار کمپرسور
چک کنید آیا کمپرسور هوا به برق وصل است یا خیر. دکمه روشن/ خاموش را کنترل نمایید و کلید ریست را چک کنید. قطع کن را نیز بررسی کنید.
بیشتر بخوانید: کمپرسور شارژ هوای فشرده
خراب شدن کلید روشن/خاموش کمپرسور
روشن نشدن دستگاه شاید به علت عدم بر قراری ارتباط کلید روشن/ خاموش و مدار داخلی باشد. این احتمال با تنظیماتی در سوئیچ فشار کمپرسور قابل تعمیر و اصلاح می باشد.
دلیل سرو صدای بیش از حد کمپرسور باد
مشکل میل لنگ
یکی دیگر از علت های اصلی ایجاد سر و صدا در پمپ باد ،خرابی یا کمبود روغن میل لنگ است. بهتر است همواره میل لنگ را روغن کاری کنید. بیشتر اوقات از طریق روانکاری مشکل بر طرف می شود، ولی اگر بر طرف نشد باید میل لنگ را تعویض کنید.
شل شدن قطعات
سرو صدا بیشتر به علت شل شدن قطعات است. در این حالت بهتر است برای تعمیر به بخش های مانند قرقره، چرخ لنگر، بست، تسمه، لوازم جانبی، و غیره مراجعه نمایید. با سفت کردن آنها یا جایگزینی شان با قطعات جدید تر مشکل بر طرف می شود.
نصب نادرست
یکی دیگر از دلایل سر و صدا عدم دقت کافی هنگام نصب کمپرسور است. پیچ های روی کمپرسور را محکم کنید و بررسی کنید که لنت های لرزش به درستی نصب شده باشند.
پیستون ها
زمانی که پیستون ها به شیر بالای خود ضربه بزنند، سرو صدای زیادی بوجود می آید. سر سیلندر را بیرون بیاورید و بررسی کنید، شاید آلودگی یا گرفتگی در پیستون وجود دارد، پس از آن واشر را تعویض نموده و دوباره سر سیلندر را وصل کنید.
بیشتر بخوانید: کمپرسور باور آلمان
علت روغن دادن کمپرسور باد
باد برای کار نیاز به روغن دارد تا به شکلی درست و بدون مشکل کار کند. بزرگ ترین مشکل وقتی است که روغن کمپرسور باد خیلی زود تمام می شود. مخزن روغن را باید دائما پر کنید، ممکن است یکی از ۴ حالت زیر برای کمپرسور شما اتفاق افتاده باشد:
انسداد ورود کمپرسور
نشتی روغن کمپرسور
رینگ پیستون ساییده شده کمپرسور
از دست رفتن کیفیت روغن کمپرسور
رینگ پیستون ساییده شده
زمانی که رینگ پیستون به شدت ساییده شود، باید تعویض شود.
انسداد ورودی
انسداد در ورودی هوا شکل می گیرد، اگر این اتفاق بیفتد، فیلتر هوای کمپرسور به تمیز کردن فوری و در بعضی موارد جایگزینی نیاز خواهد داشت.
نشتی روغن
نشت روغن می تواند با سفت شدن پیچ قطعات دستگاه بر طرف شود یا با تعویض واشر روغن متوقف گردد.
بیشتر بخوانید: تعمیر کمپرسور پینت بال
اختلاف فشار کمپرسور
ممکن است اختلاف فشار داخل مخزن کمپرسور به حدی کم شود که کمپرسور قادر به جبران آن نباشد. در این حالت حتما کلید قطع کن را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را عوض کنید.